Thursday, December 2, 2010

Le guide dei vini italiani 2011 - About 2011 guides to Italian wines

ITALIAN AND ENGLISH VERSIONS


Sono uscite, come ogni anno tra ottobre e novembre, le Guide dei Vini Italiani che ci accompagneranno per tutto il 2011 presentando le nuove produzioni delle migliori aziende vitivinicole italiane.

Ogni guida ha le sue peculiarità ed i propri canoni di scelta e giudizio. Per noi produttori la loro uscita è sempre un grande evento.

Si sente spesso criticare le guide, accusandole di essere corrotte. Se questo fosse vero in generale non avrebbe più senso acquistarle e noi produttori saremmo i primi a boicottarle. Sarebbe come affermare che la scuola non serve a nulla solo perchè qualcuno copia nei compiti in classe.

In realtà i veri limiti delle guide sono quelli che inevitabilmente nascono dal fatto di dover giudicare e scrivere di vino: "valore reale che dà l'irreale" (L.Veronelli).

Infatti, quando si parla di valutare un vino la soggettività dei degustatori è sempre presente, addirittura a volte si parla di vini che "hanno emozionato".

Poi quando si tratta di degustare il vino in un tempo limitato e tra troppi altri vini, la situazione si aggrava. Inoltre il vino è sempre in evoluzione e pertanto non è detto che, al momento dell'assaggio, si esprima al meglio.

Non manca nemmeno la possibilità che il campione sia leggermente alterato e l'insidia sta proprio in questa "minima variazione" difficilmente individuabile dal degustatore che valuterà inesorabilmente il vino con un punteggio inferiore. Tale minima alterazione può avvenire per le più disparate ragioni: nessuna bottiglia è uguale alla sua gemella.

Ma rimangono i punti di forza delle guide, i quali determinano il loro attuale successo.

La cosa più importante è la grande professionalità dei degustatori, secondo me, incontestabile!
Si tratta di individui che assaggiano una quantità inimmaginabile di vini e che sono in grado di individuare anche le più minime sfumature.

Inoltre, spesso, il giudizio viene dato non solo ai vini ma anche alla cantina. Questo permette di dare un'idea più generale e approfondita al lettore, utile per conoscere un elemento fondamentale: la filosofia del produttore.

Soprattutto le guide creano una gerarchia qualitativa dei vini italiani che è necessaria per dare ordine ad un'offerta così ampia e pertanto consigliare il consumatore che necessariamente non ha la possibilità di conoscere un mondo così vasto.

Per noi produttori invece è lo stimolo a perfezionarci e a distinguerci da una produzione meno qualificata.

Quest'anno Podere San Cristoforo entra per la prima volta nella Guida del Gambero Rosso, ed è presente nella Guida dei Vini de L'Espresso e di Veronelli (guide storiche). Vi segnalo qui i commenti più belli:

Estratto dall'Annuario dei Migliori Vini Italiani (Luca Maroni) http://www.poderesancristoforo.it/articoli/LM2011.htm

Estratto dalla Guida Duemilavini 2011 (Associazione Italiana Sommelier) http://www.poderesancristoforo.it/articoli/Duemilavini%202011.htm

Un'ultima nota: concordo con quelle guide che parlano di soggettività, per me un vino deve sempre, sempre, emozionare.


ENGLISH VERSION

The latest guides to Italian wines have been published.Every year between October and November we eagerly await their release. The reviews will see us into 2011, and introduce us to the latest productions of the best Italian wineries.

Each guide has its own peculiarities and approach to judging wine.
As a winemaker their release is always a great, and often educational event.

Sometimes guides are criticized, or accused of corruption and favouritism.
If these charges were true it would make no sense to buy guides at all,and we, as producers, would be the first to lead a boycott against them.
But to condemn all wine guides would be equivalent to saying that all schooling is useless because one student may cheat on an exam.

For me, the only limits of the guides are those that inherently occur when we have to judge wine: "un valore reale che ci dà l'irreale" (L.Veronelli).

When one evaluates wine there is always the individual preference of the taster steering his or her opinion. This is inescapable in anything as personal as taste, and we must find a guide or a writer whose palette we trust.

There are also the sad occasions when a great wine may be sampled in too brief a time, or tasted among too many others, and its value goes unrecognized.

It must be remembered, as well that wine is in evolution, it can happen that during a tasting a wine is not at its best stage, and does not reveal its full intensity.

We must be aware how strident the judgment often is.There can be the most microscopic variations from bottle to bottle, and the slightest perceived flaw, though hardly detectable even to a professional, will require a lower scoring.
Such small alterations can occur for the most disparate reasons in wine:every bottle is not necessarily equal to its twin.

And a real limitation of wine guides, and critiques in general, is that of language. How does one succeed in capturing such an experience of the senses with words?
How to express it to others so they will understand?

But wine guides have many pros, which determine their actual success.

Guides are firmly rooted in the great professional skills of the tasters,which are, according to me, incontestable! These are people that taste an unimaginable quantity of wines and are able to feel the subtlest tones.

Guides can also offer further knowledge and understanding of a wineby looking beyond the bottle and at the winery. This advantage gives the reader a deeper sense of the production,and transmits a fundamental element of the wine: the producer’s philosophy.

Above all, wine guides create a qualitative hierarchy of Italian wines, that is a necessary tool for the consumer when faced with the tide of wine offered. They are there to steer a consumer that doesn't have the timeand the possibility of exploring the entirety of such a vast world.

For me to be reviewed is stimulating. It feeds into my endless drive to improve our wines and continue to distinguish us from less qualified production.

For the first time Podere San Cristoforo has been listed in the “Guida del Gambero Rosso”,and we keep on being reviewed by the “Guida de L’Espresso” and “Guida di Veronelli” (some of the oldest and prestigious wine guides).

I wanted to share some of our favourite comments (unfortunately only in Italian):

From the “Annuario dei Migliori Vini Italiani“ (Luca Maroni): http://www.poderesancristoforo.it/articoli/LM2011.htm

From the “Guida Duemilavini 2011” (Italian Sommelier Association): http://www.poderesancristoforo.it/articoli/Duemilavini%202011.htm

A last note: I agree with those guides that openly speak about the subjectivity of tasters.

Personally a wine always, always, has to “excite me”.